Регуляторні документи СумДУ у сфері управління відходами
Внутрішні документи, які стосуються регулювання діяльності університету з питань управління відходами, у т.ч. попередження їх утворення, наведені у відкритому реєстрі нормативної бази СумДУ та включають:
- Наказ ректора СумДУ від 29.01.2019 № 0062-І «Про розподіл повноважень на загальноуніверситетському рівні в сфері екологізації діяльності СумДУ»;
- Наказ ректора СумДУ від 25.05.2020 № 0428-І “Про організацію роздільного збирання відходів паперу”;
- Наказ ректора СумДУ від 25.07.2011 № 611-І «Про упорядкування збору утильсировини»;
- Документи, які передбачають заходи поширення документообігу на базі інформаційних технологій з відповідним зменшенням використання паперу, зокрема:
- Наказ ректора СумДУ від 30.05.2018 № 0404-І «Про наповнення архіву та інституційного репозитарію кваліфікаційними випускними роботами»;
- Положення про навчально-методичні електронні видання Сумського державного університету, ухвалене Вченою радою університету (протокол №5 від 22.12.2006 р);
- Наказ ректора СумДУ від 10.12.2019 № 0895-І «Про наступний етап впровадження електронного документообігу»;
- Наказ ректора СумДУ від 24.05.2019 № 0376-І «Про впровадження електронних відомостей обліку успішності»;
- Інші документи.
У СумДУ розроблена та виконується Програма управління відходами.
Стратегічною метою Програми є мінімізація впливу на довкілля та людину, зумовленого утворенням відходів та поводженням з ними. Мінімізація впливу на довкілля та людину розглядається в довгостроковій перспективі як в межах, зумовлених безпосередньо діяльністю університету, так і більш широко, в межах, де університет може здійснювати впливи на процеси, що відбуваються у суспільстві, управлінські рішення тощо.
Операційними цілями є:
- вдосконалення та підтримання системи управління відходами СумДУ;
- мінімізація обсягів утворення відходів;
- збільшення частки відходів, що направляються на перероблення;
- розвиток інформаційно-просвітницької, методичної та консалтингової підтримки з боку СумДУ діяльності органів влади, суб’єктів господарювання, громадськості та інших зацікавлених сторін, що відноситься до сфери управління відходами.
Пріоритетність рішень визначається ієрархією методів поводження з відходами, встановленою Директивою 2008/98/ЄС про відходи (рамковою):
- пріоритет 1 рівня – запобігання утворенню відходів;
- пріоритет 2 рівня – підготовка до повторного використання;
- пріоритет 3 рівня – перероблення (рециклінг) відходів;
- пріоритет 4 рівня – інша утилізація, у т.ч. з отриманням енергії;
- пріоритет 5 рівня – видалення (захоронення).
Питання мінімізації обсягів використання паперу, пластику та предметів одноразового використання включені до програми, як такі, що відносяться до найвищого пріоритету ієрархії методів поводження з відходами: «запобігання утворенню відходів».
На рівні СумДУ закріплено пріоритети використання ксероксного паперу:
- Пріоритет 1. Застосування електронного документообігу;
- Пріоритет 2. Використання вторинного паперу (чернеток);
- Пріоритет 3. Використання первинного паперу тільки в тих випадках, коли неможна використовувати електронний документообіг та вторинний папір.
В університеті постійно вдосконалюється система обліку утворення відходів та їх подальшого руху.
Зменшення обсягів споживання паперу
В університеті запроваджено та активно розвивається електронний документообіг. Крім того широко застосовуються дистанційна і змішана форми навчання, які передбачають переведення основної кількості навчальних завдань в електронну форму виконання і звітування.
У кожного співробітника і студента є особистий кабінет, який є складовою загальної інформаційної системи СумДУ та дозволяє зручно працювати в режимі електронного документообігу за усіма напрямами.
Запровадження та розвиток внутріщнього електронного документообігу в діловодстві університету дозволило системно скорочувати споживання паперу на відповідні цілі. У 2021 році частина документів переведених з паперового вигляду в електронний склала більше 30%. Фактичні дані наведені нижче в таблиці.
Таблиця. Дані щодо внутрішнього документообігу (без урахування навчального процесу)
Показник | Одиниця вимірювання | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Внутрішній документообіг, документів усього | одиниць | 65558 | 72702 | 72396 | 76054 | 76874 | 85406 |
Внутрішній паперовий документообіг, документів усього | одиниць | 56172 | 62832 | 55004 | 51894 | 49246 | 51312 |
% | 86% | 86% | 76% | 68% | 64% | 60% | |
Внутрішній електронний документообіг, документів усього | одиниць | 9386 | 9870 | 17392 | 24160 | 27628 | 34094 |
% | 14% | 14% | 24% | 32% | 36% | 40% |
Повторне використання вторинного паперу[1]
[1] вторинний папір – папір, що був використаний за призначенням, для якого був виготовлений / придбаний, але придатний для повторного використання для будь-яких цілей. Наприклад, ксероксний папір, який був використаний для друку з одного боку і є придатним для друку з іншого боку.
Вторинний папір широко використовується структурними підрозділами СумДУ для внутрішнього використання і заміни первинного ксероксного паперу. Основним джерелом вторинного паперу є студентські роботи, що не потребують архівування.
З результатами запровадження заходів зі зменшення споживання паперу можна ознайомитись нижче.
Рис. Обсяг споживання ксероксного паперу формату А4 в СумДУ
Зменшення обсягів утворення відходів пластику
З метою зменшення обсягів утворення відходів пластику СумДУ надає перевагу закупівлі одноразових паперових стаканчиків перед пластиковими.
З 01 грудня 2021 року, комплекс громадського харчування СумДУ відмовився від використання пластикових пакувальних пакетів з товщиною стінок до 15 мкм, замінивши їх паперовими пакувальними пакетами.
Збирання відходів
У СумДУ запроваджено систему роздільного збирання відходів, зокрема:
- ресурсоцінних відходів (папір, пластик);
- небезпечних відходів (люмінесцентні лампи);
- специфічних відходів, що потребують спеціального поводження (відходи електричного та електронного обладнання, медичні відходи);
- інших відходів, що не є небезпечними.
Встановлено близько 160 контейнерів для роздільного збирання паперу і пластику. Роздільно зібрані відходи передаються для подальшої утилізації або видалення спеціалізованим організаціям, що надають послуги у сфері поводження з відповідними відходами.
Таблиця. Дані щодо передачі паперу спеціалізованим організаціям в якості макулатури
Структурний підрозділ | Одиниці вимірювання | Значення | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Центральний архів СумДУ | кг | 1470 | 4700 | 2020 | 1930 | 0 | 0 |
Пункт прийому утильсировини СумДУ | кг | 50 | 50 | 291 | 1070 | 717 | 700 |
Мережа бібліотек СумДУ за Проєктом «Зелена бібліотека» | кг | 4668 | 1214 | 1550 | 6020 | 250 | 250 |
Усього по СумДУ | кг | 6188 | 5964 | 3861 | 9020 | 967 | 950 |
* Пункт прийому вторсировини почав працювати у відповідності до Порядку організації роздільного збирання відходів паперу у СумДУ, введеного в дію наказом ректора № 0428-І від 25.05.2020 р. з липня 2020 року.
Передача відходів пластику на перероблення (рециклінг)
У СумДУ організовано централізоване роздільне збирання відходів пластику та їх передача через загальну систему роздільного збирання відходів надавачу послуг у сфері поводження з побутовими відходами.
За проєктом «Зелена бібліотека» здійснюється окреме збирання ресурсоцінного пластику та пластикових кришечок з ПЕТ-пляшок.
Таблиця. Передача відходів пластику (ПЕТ-пляшки) на переробення
Роки |
Обсяг пластикових відходів (ПЕТ-пляшки), переданих на перероблення, кг |
2021 | 1430 |
2022 | 1690 |
2023 | 1950 |
Пілотні ініціативи СумДУ
З вересня 2018 р. бібліотекою СумДУ за підтримки Goethe Institute (Німеччина) реалізується проєкт «Зелена бібліотека». Основною метою проєкту є сприяння впровадженню Цілей сталого розвитку ООН через інформування, навчання та власний приклад відповідального споживання, сортування, перероблення відходів. За проєктом встановлено 35 контейнерів для сортування відходів: паперу, паперових стаканчиків, ресурсоцінної сировини (пластик, скло, метал), кришечок, батарейок та змішаного сміття.
Передача на нерероблення відходів чорних та кольорових металів
Відходи чоних та кольорових металів передаються на перероблення спеціалізованим організаціям.
Таблиця. Обсяг передачі металевих відходів на перероблення
Найменування відходів |
Одиниці вимірювання |
Значення |
|||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||
Відходи металу кольорового |
тонн |
0,33915 |
0,118 |
0 |
0 |
Відходи металу чорного |
тонн |
7,664 |
14,765 |
4,11 |
11,1 |
Поводження з відходами від утримання та ремонтів автотранспорту
Відходи від утримання та ремонтів автотранспорту частково залишаються на станції технічного обслуговування під час ремонтів та технічного обслуговування, частково передаються спеціалізованим організаціям на утилізацію.
Таблиця. Дані щодо передачі спеціалізованим організаціям окремих категорій відходів від утримання та ремонтів автотранспорту
Найменування відходів | Одиниці вимірювання | Значення | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Автошини на перероблення | шт | 38 | 56 | 56 | 0 | 0 | 0 |
тонн | 0,337 | 0,496 | 0,496 | 0 | 0 | 0,286 | |
Аккумулятори на перероблення | тонн | 0,111 | 0,274 | 0,120 | 0 | 0 | 0 |
* відходи відносяться до небезпечних
** у 2021, 2022 роках відходи від утримання та ремонтів автотранспорту не утворювалися
Поводження з небезпечними відходами
Небезпечні відходи, що утворюються на території університету, збираються та передаються на знешкодження згідно договорів зі спеціалізованними організаціями, які мають відповідні ліцензіі на поводження з данними видами відходів.
Таблиця. Дані щодо передачі небезпечних відходів спеціалізованим організаціям
Найменування відходів | Одиниці вимірювання | Значення | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Люмінесцентні лампи | шт | 1192 | 1630 | 3636 | 3377 | 4300 | 1100 |
кг | 07,15 | 9,78 | 218,16 | 202,62 | 258 | 66 | |
Медичні відходи категорії В | кг | – | 100 | 50 | 150 | 0 | 80 |
Поводження з біовідходами
У СумДУ щорічно утворюється близько 56 тонн рослинних відходів від утримання зелених насаджень. На території університету створені та функціонують два майданчики з компостування органічних відходів.
Решта відходів від утримання зелених насаджень передається на спеціалізований комунальний майданчик з оброблення рослинних відходів. На майданчиках компостування СумДУ щорічно отримується орієнтовно 5,9 тонн компосту, який використовується у власному зеленому господарстві.
Захоронення відходів
Відходи, які не переробляються власними силами та не передаються на перероблення, спрямовуються на захоронення на полігоні ТПВ згідно укладених договорів зі спеціалізованими організаціями. До таких відходів відносяться змішані побутові відходи.
Таблиця. Дані щодо захоронення відходів
Найменування відходів | Одиниці вимірювання | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Змішані побутові відходи | м3 | 3100 | 3250 | 2588 | 2832 | 1084 | 1317 |